Med en faglig ideologi og en verktøykasse ingen andre selskaper i Norge besitter, hjelper vi våre kunder med å etablere og implementere strategier som tydeliggjør virksomheten, internt og eksternt, på måter som skaper opplevd differensiering, merverdi og varige konkurransefortrinn. 


Strategisk analyse

En viktig forutsetning for å bygge sterke merker er strategisk og taktisk innsikt i samfunn, marked, konkurrenter og intern kultur.

Før vi igangsetter en strategiprosess er vi opptatt av å få god innsikt i forhold og faktorer som er avgjørende for suksess i markedet. Compete gjennomfører årlig et stort antall analyseprosjekter for norske og internasjonale bedrifter.

Vi tilbyr både kvalitative og kvantitative studier og besitter all relevant metodikk så vel innen kvalitative teknikker som statistiske modeller og multivariate metoder. På feltet rekruttering og datafangst samarbeider vi med Norstat og Respons Analyse, begge med anerkjent kompetanse og metodikk.

 

Forretnings- og konkurransestrategi

Alt for få bedrifter er tilstrekkelig bevisste på sin strategiske rolle og posisjon. All teori og erfaring viser imidlertid at bedrifter som tydelig og helhetlig differensierer seg fra sine konkurrenter, gjør det kommersielt bedre enn de virksomhetene som har et mer tilfeldig forhold til sin konkurransestrategi.

Konkurransestrategi og merkevareledelse handler nettopp om å ta en tydelig rolle og konkurrere bevisst i markedet – om å utvikle en helhetlig og bærende konseptuell idé for virksomheten som er attraktiv og lønnsom i markedet. 

I Compete bygger vi det fundamentet våre kunder trenger for å fremstå tydelig, differensiert og konsistent over tid. Vi er faglig ledende innen merkevareledelse, og vi arbeider spesielt med utvikling av merke- og konkurransestrategier med fokus på hele virksomheten som merkevare.

 

Implementering og organisasjons-utvikling

Å velge en tydelig posisjon basert på god innsikt er selvfølgelig ikke tilstrekkelig for å oppnå resultater. Det må handling til for å tette gapet mellom den posisjonen selskapet har i dag og den posisjonen selskapet ønsker i fremtiden.

Implementeringsfasen blir alt for ofte omtalt som en et ledd i strategiprosessen som kommer til slutt. Det er ikke riktig. Realiseringen av strategien må gjennomsyre hele strategiutviklingsprosessen, fra mobiliseringen og hele veien gjennom til måling, kontroll og revisjon.

Det er spesielt to områder som er avgjørende for å lykkes; en enkel visualiserende kommunikasjon av den nye retningen, og en utvikling av organisasjonen som setter ressursene i stand til å lykkes med strategirealiseringen. Compete har verktøyene og den nødvendige erfaringen til å bidra til resultatskapning.


Kurs og undervisning

Med bred erfaring fra undervisning i strategi og merkevareledelse på norske og internasjonale høyskoler og universitet, tilbyr Compete både generelle og bedriftstilpassede kurs og seminarer. Compete er også ansvarlig for ANFOs merkevareskole, i tillegg til egne fagseminarer.

Kursene vi tilbyr gir en dyp innsikt og forståelse i faget fordi de legges opp som en kombinasjon av forelesninger og praktisk case løsning hvor deltakerne jobber sammen om problemstillinger rundt de teoretiske rammer som trekkes opp.

Gjennom kursene benyttes svært mange praktiske eksempler fra norske og internasjonale virksomheter som man ikke vil finne i lærebøker. Våre kurs har forankring i så vel tradisjonell forretningsteori, konkurransestrategi og merkevarestrategi som sosiologi, bedriftsantropologi og psykologi, og gir god relevans for de fleste bransjer.